Bart Wouters
  • Jan Van Riet
Jan Van Riet "Licht" olieverf op doek 120x200cm.


Jan Vanriet is een Belgische kunstenaar die geboren is in 1948 te Antwerpen. Hij was een schilder, tekenaar, illustrator, aquarellist, graficus, dichter. Opleiding aan de Academie te Antwerpen (1967-1971). Behandelde voornamelijk klassieke thema’s in o.a. portretten, naakten, figuren, landschappen en stillevens. Zag de mens toen vaak op een humoristische wijze en plaatste hem meestal in een situatie. De gebeurtenis werd toegankelijk gemaakt door een geraffineerd gebruik van meestal pastelachtige tonaliteiten. Door reizen naar de Provence en Amerika werd het verhalend karakter van zijn werken gemodereerd. In het begin van de jaren ’80 versoberde het kleurenpalet en werd de verfbehandeling krachtiger. Nu leiden dissonante en ruw uitgewerkte kleurvlakken en krachtige contourlijnen tot een sterke zeggingskracht. Zijn figuratieve vormgeving haalt aldus voordeel uit de verworvenheden van de abstractie. Thema’s als de ontredderde mens, verpletterd door de politieke realiteit worden gevisualiseerd in beelden die refereren aan concentratiekampen, de val van het communisme, de situatie in de Oostbloklanden, de Islam. Realiseerde o.m. een monumentale muurschildering voor de Kredietbank te Brussel en werkte in 1998 aan een nog groter project voor het metrostation Brouckère, eveneens te Brussel. Uit de pers: “In zijn schilderijen vertelt J.V. visuele verhalen over herinneringen. Soms gaat zijn kunst over moeilijke menselijke relaties. Elders vormt de eenzaamheid het thema van zijn werk.” Pakte in 2006 in de galerie De Zwarte Panter te Antwerpen uit met zijn schilderijencyclus Dichterdood, gebaseerd op beelden uit Stalked by Film van Nikandr Turkin uit 1918 met als acteurs o.m. de tragische dichter Vladimir Majakovski en diens muze Lili Brik. Was ook werkzaam als illustrator: 100 tekeningen en aquarellen voor Maria Lecina (1976), 24 aquarellen en tekeningen voor Dood in Venetië van Th. Mann (1978), illustraties voor Het teken van de Hamster van H. Claus, Verhalen van W. Ruyslinck, Le Spleen de Paris van Ch. Baudelaire (1980). Werd in 1971 leraar en vervolgens directeur aan de Academie te Hoboken. Werk o.m. in het Museum te Antwerpen, in het Prentenkabinet te Brussel.

Request for more information
See more items of this dealer
Print
Bart Wouters
Address:
Bredabaan 157-159 ,
2930 Brasschaat
Region: Antwerpen
Country: Belgium
Tel.: +32 (0)474 45 15 67
E-mail: info@bartwouters.be
Website: www.bartwouters.be
Jan Van Lokhorst

Jan Van Lokhorst "Sur mer" olieverf op doek 70x50cm.

Jan Van Lokhorst

Jan Van Lokhorst "Zonder titel" olieverf op doek 80x60cm.

Jan Van Lokhorst

Jan Van Lokhorst "Jour de fête" olieverf op doek 60x50cm.

Jan Van Lokhorst

Jan Van Lokhorst "Autour la cascade" olieverf op doek 30x24cm.

Jan Van Lokhorst

Jan Van Lokhorst "Plage ensolleillé" olieverf op doek 80x60cm.

Marti De Greef

Marti De Greef "Torso" brons h.49cm.

MIC ENNEPER

MIC ENNEPER "57 ,1989" 64x48cm.

Mic Enneper 1950
 
Enneper, aanvankelijk schilder, interesseerde zich al snel minder voor de picturale weergave van thema's. Op zoek naar een eigen identiteit ontwikkelde hij 'beelden' in projecten, objecten en installaties waarin 'tijd' in de verschillende toestanden (duur, vergankelijkheid, verleden-heden-toekomst) en betekenissen (herinnering, herinnering, opslagmedia) het centrale thema was. "In de jaren zeventig ondernam Enneper onopvallende artistieke ingrepen in afgelegen, natuurlijke landschappen, waarbij hij de resultaten onmiddellijk blootstelde aan vervaging en verwering." (S. Schütz: Sporen, kampen, ijs en was. Metaforen van het geheugen in het werk van Mic Enneper, in: Mic Enneper of Ontmoetingen met de toekomst in het verleden. Red. door M. Wienand, Keulen 1999, pp. 49-60). De kunstenaar legt deze ‘progetti d’arte’ (Enneper) en hun stadia van verval vast door middel van foto’s.
PAUL VAN GYSEGHEM

PAUL VAN GYSEGHEM "Charlie Parker" brons 1/1 H.80cm.

Paul Van Gysegem is een Belgische kunstenaar die geboren is in 1935 te Berlare. Hij is een schilder, beeldhouwer en graficus. De menselijke figuur staat bij hem centraal in zijn werk. Naast beeldhouwer, schilder en graficus is Paul Van Gysegem ook een begenadigd free-jazz muzikant. Deze veelzijdigheid is niet zonder betekenis voor elk van de kunstvormen die hij beoefent. Er bestaat namelijk een wisselwerking waarbij het ene medium inspirerend werkt voor het andere, terwijl niettemin de specifieke hoedanigheden van elk van hen in acht genomen worden.

RITA REYCHLER

RITA REYCHLER "Composition 1997" paneel 40x40cm.

Rita Reychler was een Belgische kunstenares die geboren is te Eeklo in 1933 en die aldaar overleden is in 2020. Ze studeerde aan de Academie van Eeklo (’46-’53), het Hoger Instituut te Antwerpen (’53-’56) en de Academie van Gent (’73-’75). Ze debuteerde met materieschilderijen die aanleunen bij het constructivisme. Daarna volgde een periode van hyperrealistische figuratie die echter slechts een pauze betekende in haar carrière. Vanaf 1973 zocht en vond ze, via rationele experimenten en gebruik makend van een soort beredeneerde spontaniteit, aansluiting bij de fundamentele schilderkunst in een stijl waarbij de materiekunst en het minimalisme elkaar als het ware ontmoeten. In veel van de werken van Rita Reychler is de wisselwerking tussen materie en kleur enerzijds en de vorm anderzijds van groot belang. Door haar werken op te bouwen uit verschillende panelen -serieel, in de vorm van triptieken of asymmetrisch- onderzoekt ze niet alleen het effect van de vorm op het schilderij, maar slaagt ze er ook in om de omringende ruimte deel te laten uitmaken van het werk zelf. Werk van Rita Reychler bevindt zich o.a. in het Muhka in Antwerpen en het Museum voor Schone kunsten in Brussel. Daarnaast in verschillende publieke gebouwen en privé collecties in binnen- en buitenland